8. jul. 2008

Må jeg bede om din mening?

Hej :-)


Jeg prøver lige noget nyt! Mon bloggen kan bruges til at researche og indsamle viden, links og meninger? Din mening for eksempel?


Jeg tror det, og nu skal det altså prøves af.


Jeg har brug for din mening. Må jeg få den?


Jeg har lovet at skrive en artikel til et blad, som kommer ud på samtlige af landets Folkeskoler, og som læses af næsten alle med interesse for Folkeskolen. Artiklen skal afleveres om 3 uger. Jeg håber, at jeg i artiklen, kan fortælle om bloggen her, og hvad en sådan også kan bruges til.


Artiklen skal handle om "Den internationale skole". Inspirationen kan fx være:


Læreruddannelsen med internationalt perspektiv


Er der et fremtidsorienteret internationalt perspektiv i læreruddannelsen, som den ser ud i dag? Har du nogen erfaringer? Noget viden? En mening om det?


Internationalisering i grundskolen


 Er Folkeskolen foran eller bagud, når det gælder om at uddanne eleverne, så eleverne kan gebærde sig i en globaliseret verden?


Medvirker Folkeskolen til at Danmark får det bedste ud af globaliseringen eller er Folkeskolen nærmest en mavepuster, som gør det svært for eleverne, og dermed Danmark, at springe på - eller blive på - globaliseringstoget?


Har du en mening, som jeg må få?


Kan vi lære noget af udenlandske skolesystemer?


 Mon nogen ude i verden har opfundet den dybe tallerken uden, at vi har opdaget det?


Eller gjort nogle ubehagelige erfaringer, som vi absolut ikke skal gentage?


Ved du noget? Vil du dele din viden med mig?


Hvad er styrkerne og svaghederne ved den danske Folkeskole set i et globaliseringsperspektiv?


Hvilke egenskaber ved den danske Folkeskole er så stærke, at andre ude i verden burde have kendskab til dem? Og hvilke er så svage, at vi skal have gjort noget ved dem? Har du nogle bud?


 Kan man mon overføre, hvad de bedste gør bedre, til egne systemer?


Hvad skal man være opmærksom på, når man ser systemer og metoder, som virker andre steder, inden man selv tager de samme i brug? Har du nogen gode råd?


 Har du forslag til, hvordan den danske Folkeskole bliver endnu bedre set i et internationalt perspektiv?




Jeg håber, at du vil være med til at Folkestyre :-)


Hvis du ikke ønsker at skrive her på bloggen, så er du meget velkommen til at sende mig en mail på skole@braingain.dk


Jeg glæder mig til at læse, hvad du har på hjertet :-) Skriv lige, om jeg må bruge dit navn i artiklen eller om du foretrækker at være "anonym kilde".


PS De fire billeder er fra henholdsvis en kinesisk skole, en afrikansk skole, en russisk skole og en amerikansk skole. Gæt, i hvilke lande det enkelte billede er taget ;-)


Ingen kommentarer: