12. jul. 2008

Kunstinteresseret? Se billederne fra "Fredericia Montmartre" 12.07.2008

En lille stump pariserstemnig kunne man i dag opleve i Fredericia.


Kunstværkerne fra Den 3. Internationale Blomsterkonkurrence samt musikken gav en god baggrundsstemning for dagens begivenhed på Fredericia Rådhusplads "Fredericia Montmartre". "Fredericia Montmartre" gentages i øvrigt den 9. august og 6. september. Se mere





Her ovenfor, er det kunstner Anne Andreassen, som arbejder. Intet mangler! Selv den franske vin og tilbehør er med. Jeg kiggede efter mennesker med solbriller og listig udklædning, men jeg fik ikke afsløret, hverken Dronningen eller Prinsen, selvom de have været der.



Her er det Susanne Hougaard fra Amatørscenen A55, der maler børnene i hovedet. Amatørscenen A 55 holder til i Depotgården hver tirsdag mellem 19.00-21.00 og alle der har lyst til at boltre sig i gøgl og gadeteater - også børnene - er velkommen.


Hmmm, altså, selvom bagdelen til højre i billedet er pæn nok, så skulle den nok ikke have været med. Fordi, jeg ikke kan finde ud af at bearbejde billeder, så har jeg fundet på en rigtig god undskyldning: Mine billeder er der ikke fusket med! De er, som de er, og det er godt nok! Eller?



Jeg har haft store problemer med at redde de visitkort, flyers og brochurer, som jeg fik af deltagerne, for de er klistret helt sammen og næsten ulæselige. Jeg troede ellers at min lomme var vandtæt, men åbenbart ikke, når der kommer så megen regn, som i dag. Beklager, men jeg mangler navnene på ovenstående to kunstnere - sorry!



Her er det billedkunstner Rita Jakobsen som arbejder. Prøv lige at se de røde og gule acrylbilleder i baggrunden. Dem kan man da ikke blive andet end glad af at se på.



Solveig Lauridsen arbejder her på en fransk kration "Coq au vin". Lauridsen har arbejdet med billedkunst siden 2001.



Anna Kristensen i midten flankeret af sin hjælper, arbejder med håndlavet glas og smykker. Jeg er glad for, at jeg havde glemt at få min pung med ...



A.G. Holm er her dybt koncentreret. Da jeg senere stod nede i kunst galleriet "Kunst Spiralen" var nogen af A.G.Holms billeder udstillet, og de tiltrak sig megen opmærksomhed. Jeg hørte, at flere forhørte sig om priser, og nogen talte om, hvor modigt det var, at lave noget sådant og at Holm "Slap umanerligt godt fra det".


Flere af de her nævnte kunstnere er medlem af den et år gamle forening KunstSpiralen, og flere opfordrene mig til at besøge KunstSpiralen. Som sagt, så gjort. Jeg gik direkte ned i Norgesgade 20, som ligger lige bagved Michaelis Kirke.



KustSpiralens formål er:



  • At skabe et forum, der kan fremme de i Fredericia Kommune bosiddende kunstneres muligheder for en bedre indbyrdes kontakt, byggende på fagligt og socialt fællesskab.



  • At støtte interessefællesskaber de enkelte medlemmer imellem til gensidig inspiration og opbyggelse for de pågældende og for foreningens medlemmer som sådan.



  • At støtte og fremme interessen for kunst i Fredericia Kommune.



  • At arbejde for bedre vilkår for kunstnere i Fredericia Kommune.


Det koster kr. 500,- pr. år at være med i foreningen. Dertil kommer så nogle omkostninger, hvis du vil udstille i galleriet, låne ateliet eller deltage i værkstedet. Medlemmerne er et "blandet folkefærd". Her er både fotografer, glas, smykker, keramikere, malere, skulptører, tegnere, tekstil, træ og endnu flere.


Neden for ser du Til venstre Winnie Snedker Jørgensen www.winnie-snedker.­dk og til højre Linda Kyed-Hansen www.lkh.dk stå inde i KustSpiralens galleri



Billeder fra KunstSpiralens Galleri








Fredericia Dagblads journalist Thomas Juul, en tilflytter, som er ved at få rigtig godt fat i byen, har også skrevet om Fredericia Montmartre og sandelig om det ikke er Peter Honoré, som har taget billederne. Denne gang mødte jeg dog ikke Honoré. Læs og se


På vej hjem rundede jeg lige Axeltorvet


Ingen kommentarer: