30. jun. 2008

Hvis jeg var turist, så ville jeg vælge Fredericia

Sommerferie betyder, at vaner ændrer sig. Fx plejer jeg at gå morgenhundeluftetur før kl. 6.00 om morgenen. I disse dage går jeg senere, og derved møder jeg nogle andre mennesker og hunde. I dag mødte jeg rigtig mange og landsbysladderen ville ingen ende tage.


Den nye bydel


 En hel del havde en mening om Fredericias Skibsværft, Realdania, kommunen og familie... nå, nej trafikministeren. Jeg har endnu ingen mening, så jeg lytter bare intensivt. Læs artiklerne i Fredericia Dagblad



En tilskadekommen kamphund


Andre fortalte om en kamphund, som er påstået aggressiv, og som nu angiveligt er kommet tilskade, hvilket skulle fremgå af en hvid tragt hunden har om hovedet. Snakken gik om den fredericianske Bølle, der blev dræbt, og ordet hundekamp blev nævnt.


Hmmm, jeg fortrød helt, at jeg ikke var gået ud kl. 5.30 som jeg plejer ... men Rex nød at tumle med de mange hunde, så intet er skidt, for at det ikke er godt for noget.


Men lad os se lidt fremad, for der er meget at glæde sig til.



Badning lidt på tværs



 DMI siger, at solen kommer til at skinne fra en skyfri himmel på onsdag og torsdag og temperaturen kommer til at ligge på omkring 25 gr. Det betyder selvfølgelig: stranddag. Hverken en tur i Legoland eller Københavns Tivoli kan friste min søn, når han har mulighed for skiftevis at kaste sig i bølgerne og spille beachvollyball. To gange har han fået lov til at bade selvom ingen andre gjorde det, og det har begge gange betydet ondt i halsen, så nu er vi holdt op med at opføre os anderledes. I hvert fald på det punkt.



Alt-i-én-ferie



 Der sker rigtig meget i Fredericia i nærmeste fremtid. Hvis jeg var turist, så ville jeg tage til Fredericia på onsdag, så jeg kunne få en dag eller to ved stranden med det blå flag: én dag ved Østerstrand, den der ligger lige forenden af hovedgaden - og en dag ude ved fælleden, hvor man til tider kan føle, at man er de eneste mennesker på jorden, tage i Madsby Legepark fredag og så ellers deltage i 6. juli festen kombineret med powershopping, for i disse dage er priserne helt i bund.



Madsby Legepark har 25 års fødselsdag på fredag



 Madsby Legepark har 25 års fødselsdag på fredag og det bliver fejret med manér. Gratis is fra Nestle, og gratis Itsy Bitsy tøjdyr fra Wild Republic til alle besøgende børn. Bådene, Madsbytoget og grillen vil også være gratis og der vil være gratis kaffe og fødselsdagskage. Og så vil den nye tudsedamp blive indviget med fyrfadslys der sejlr afsted i papirsbåde. Det bliver et flot syn


 DSB Harry og Solvej gæster Madsby Legepark


Se hele programmet her



Kom til 6. Julifesten i Fredericia



 Fredericia er hvert år den 5. og 6. juli rammen om et helt unikt stykke danmarkshistorie, der genfortælles og genfortolkes. Det giver en stemning, der ikke kan opleves andre steder.


Om natten den 5. - 6. juli 1849 formåede den danske hær fra Fredericia at drive de slesvig-holstenske tropper på flugt og dermed sikre Danmarks grænse ved Ejderen. (i hvert fald frem til 1864). Dette er blevet fejret lige siden 1852. Læs mere om baggrunden her


 Service til turister: tidligt om morgenen den 6. juli vil du blive vækket af ikke mindre end 27 kanonsalutter, fra en kanon, der er placeret på Prins Georgs Bastion på det historiske fæstningsanlæg.


Flere restauranter arrangerer fællesspisning både 5. og 6. juli, men tilmeld dig i god tid, for der plejer hurtigt at blive udsolgt. En gammel tradition er at spise kylling og jordbær 5. juli og den tradition fortsætter på Axeltorvet, hvor Restaurant Oven Vande og Cafe Fic arrangerer fællesspisning både 5. og 6. juli.


En anden gammel tradition er at iklæde sig røde og hvide farver 5. og 6. juli.


 Gå ikke glip af Minde- og festkoncerten i Trinitatis Kirke kl. 19.00 den 5 juli, men kom i god tid, for der er sjældent plads til alle.






Hele 5. - 6. juli programmet



 Selvfølgelig vil der være Jazz rundt i hele byen og selvfølgelig vil 6. juligarden spille


Se hele det omfattende 5. og 6. juliprogram her


Du kan finde kort over byen her



1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det er onsdag. Det var strandvejr. Her er billeder fra Østerstrand i dag

http://anni.minblogg.dk/stemningsbilleder-fra--sterstrand-fredericia-2--juli-2008-post40